onsdag 24 juni 2009

Lunchlådan

Jag hör till den tråkiga delen av Sveriges befolkning som släpar med lunchlåda till jobbet 9 dagar av 10. Anledningen är faktiskt att det är godare än hämt-mat, för det mesta. Dessutom är det jobbigt att kasta sig iväg på jakt när blodsockret sjunker, jag är i princip i hunger-koma klockan 12. Men jag känner mig alltid lika präktig och trist när andra kommer med sin sushi eller liknande spännande köpe-mat.

I måndags gjorde jag squash-lasagne. Istället för lasagne-plattor skar jag squash i skivor på längden och ovanpå det la jag köttfärs-sås och sedan ost-sås. Mycket godare än vanligt lasagne, och många lunchlådor blev det. Det är praktiskt att göra sådan mat när man vill få ut några lunchlådor av middagen också. Gratänger, pajer och annat som man kan göra i stora formar. Ja, trist känner jag mig men gott är det! Ibland funderar jag på att starta ett företag som levererar lunch-boxar. Jag har hela konceptet klart för mig så en dag kanske jag sadlar om. Fast det dröjer nog.

(Lägg märke till den enorma biten mozarella som skymtar i bakgrunden -jag har ju sagt att jag är beroende!!) 

6 kommentarer:

  1. Om jag skulle haft lunchlåda med mig så hade jag haft det 1 dag av 10. =) ...lite olika där ja.

    Du får nog lära mig det här med mozzarella... jag känner liksom ingen riktig smak på den... inte så att jag inte äter den, jag äter den gärna, men det finns ju andra ostar som smakar bra mycket mer. Eller..?

    /Suntanned sis.

    SvaraRadera
  2. jag tycker ej et är tråkigt med lunchlådor...tänk hur mkt nyttigare och bättre mat du äter än all hämtmat! Jag tror nog de flesta är avundsjuka på dig när du sitter där och tar det lugnt med din HEMMALAGADE mat!

    SvaraRadera
  3. Var från josse förresten;)

    SvaraRadera
  4. Jag tillhör också den skaran haha vi är allt lite lika :)
    Jag är alldeles för snål för att handla mat varje dag, den är ju en förmögenhet ju!
    Håller med Johanna, den där osten smakar ju inget? Eller?

    Jaha så du säger att det är krontrollbehov och du känner igen dig, hur får man bort det då?
    Jag vet ju redan att jag har ett sånt behov, så en liiten bit på vägen kanske man har kommit :)
    Trodde inte du också hade det....men hur mycket lär man egentligen känna nån på en blogg hihi

    SvaraRadera
  5. Dina lunchlådor kan aldrig bli trista, du är jämt så påhittig i köket ju!

    SvaraRadera
  6. Jag måste hålla med föregående talare. Du verkar ha en sån spännande och varierande matlagning med roliga rätter så tror inte dina lunchlådor är ett dugg trista. Jag är också en lunchlåde-människa i perioder. Nu har jag varit ifrån det ett tag eftersom jag varit sjukskriven i ett år så nu tycker jag det är helt okej att ha med mig lunch till jobbet. Förhoppningsvis står jag ut med matlådorna i 4 veckor till ;)

    Jag har värst bekymmer på morgonen jag med. Under dagen brukar det vara okej. Det är rätt så konstigt egentligen för jag kan få behov då jag stoppar något i munnen. Det är precis som att min vilandes tjocktarm fortfarande har den där "reflexen" ;) Men morgonen innebär fram och tillbaka och ändå känner man sig inte färdig :(

    Just nu står jag på 20 mg. Jag kan aldrig gå under 10, då är det kört direkt. 15 mg är okej, så det brukar jag ligga på som underhållsdos. Men det är sällan jag har en och samma dos längre perioder. Tycker mest jag hoppar upp och ner då vi (jag och doktorn) vill hålla dosen så låg som möjligt och varenda gång inser vi att det inte går och ökar igen för atts akta trappa ner..

    Ja, två dagars ledigt och de ska jag njuta av. Hoppas på att kunna inta solstolen med en bok i handen och bara vara. Det hade varit gott. Hoppas bara vädret håller i sig. Vankas det ledighet för dig med?

    Hoppas du får en jättebra helg med lite mys i trädgården! Kramar

    SvaraRadera