onsdag 15 april 2009

Bokrecension: Sorgens arv

Begravningsentreprenören Hancock är inte främ mande för döden, och under Londonblitzen 1940 ser han mer än nog av det sämsta människan kan uppvisa. Så varför rörs han så av mordet på en ung zigenarflicka borta vid Epping Forest? 
Hon var en av många fördrivna som lever på fältet därute: travellers, zigenare, hemlösa, desertörer och om man får tro säkerhetspolisen tyska spioner. 


Francis Hancock vet att han inte borde bli in volverad i denna smältdegel, men allt eftersom hans egen mordundersökning sträcker sig vidare anar han en mycket mer farlig sammansvärjning med en hemlighet som självaste führern är beredd att döda för.


Jag är generellt inte mycket för deckare, faktiskt. I alla fall inte långsökta invecklade kriminalromaner. Inget för mig. Ofta är deckare för långa och slutet ett antiklimax.  Denna bok valde jag för att den var kort ( 280 sidor) och för att den enligt framsidan var "en historiska deckare". Hur konstigt det än låter så var den faktiskt mysig -trots flera mord och ett brinnande världskrig. 

Huvudpersonen är så sympatisk och berättarstilen enkel och gemytlig. Storyn var väl inte direkt så man bet på naglarna men spännande ändå, mycket på grund av komponenterna "exotiska annorlunda kultur" och ett visst mått av övernaturlighet. Enda kritiken jag har får väl vara att det var lite väl många bihandlingar på gång, men jag tror att det var för att själva mysteriet inte skulle vara alltför uppenbart. Dessutom bidrog bihandlingen i viss mån till stämningen. 

Summan av kardemumman: ingen thriller direkt men väl läsvärd!

Nu ska jag slänga mig i sängen med en ny bok. Den är en riktig tjockis så det dröjer nog innan det kommer en ny recension här. Grymmer har absolut inte samarbetat idag så sängen är nog den bästa lösningen för att jag ska kunna stå på benen i morgon.

5 kommentarer:

  1. Den verkar trevlig och lite lagom spännande. Du kan lägga den på nattduksbord 2 i sovrummet.

    Bök

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt snabb man du har till att kommentera på din blogg. Kan du dressera honom till att kommentera på min oxå, taaaack?!

    Boken verkar bra, kanske får för mig att låna den efter Bök. Vilken bok blir det nya projektet?

    SvaraRadera
  3. Bök: Jag ger Sköldpaddan en femma så fixar han det.

    Johanna: Det var väl ingen nyhet att han är väldresserad?! ;)

    SvaraRadera
  4. Haha den stolen är såå gammal, ärvegods faktiskt! Vääldigt nersutten såklart men ändå charmig tycker jag med.

    Nu blev jag nyfiken ju när du skrev så om att det säger ju en del om mammarollen, hur du menar...alltid skoj att höra andras tankar om saker tycker jag...sån e jag..lite dryg och vill disskutera mycket :=)
    Men jag håller med, vadå två helt olika bilder i en och samma bild...

    SvaraRadera
  5. här läses det böcker på löpande band, och jag är inspirerad! är inne på min tredje bok nu på mindre än en månad, jag som inte läst på flera år :)

    säg till grymmer att det blir exorcism snart om han inte ger sig.

    tänker på dig. puss

    SvaraRadera