söndag 26 april 2009

Snart blir det mat!





Det är så oerhört belönande att ha en trädgård som man bryr sig om. Till skillnad från när jag sitter på jobbet ser jag ett, ibland omedelbart, resultat. Resultaten som uppdagades denna helg är visserligen inte direkt omedelbara men snabbt går det. 

I trädgårdslandet  har det kommit upp små skott av i princip allt jag sådde. Fotot föreställer ruccola även om det inte syns ännu, men faktiskt smakar de små bladen ruccola, rätt starkt dessutom. Vi kan nog skörda BabyLeafs om bara ett par veckor.

I går rensade jag alla rabatter och hela landet. Det tog i princip hela dagen men vädret var så härligt att jag inte ens tänkte på det. Men när jag blundade på kvällen såg jag små skott och rötter framför mig :D I dag gick jag nöjt och tittade i rabatterna, det såg så välskött ut Tillfredsställande. 

Jag rensade grundligt i sparrislandet och räknade till femton sparris. Det blir nog premiär runt Valborg precis som under förra året, då skördade jag 6 stycken tjocka sparris-ynglingar och slängde på grillen efter att syster J hade marinerat de i olivolja och vitlök. Smaken överträffar det mesta!

När jag gick på exkursion i trädgården i går började jag ännu en gång att fundera över de små söta gulvita blommorna som dyker upp där man minst anar det; vid komposten, i häcken, på garageuppfarten. Vad är det för blommor? Alla fröslag mottages tacksamt. Den ser exotisk ut. Kan det vara en Tidlösa och hur har den hamnat i slottsträdgårdens skrotigaste hörn, vilt?

A har lagt plattor hela helgen och nu börjar det likna något! Cirka 25 % är kvar och sedan ska vi måla väggarna vita(re). Förhoppningsvis kan vi inviga vår nygamla uteplats i helgen. A har i alla fall en ännu brunare rygg och ett ännu blondare hår nu. :)

5 kommentarer:

  1. trucket hälsar att det är en sk "botanisk tulpan", den gulvita.
    daniella och truckan hälsar att det ser fint ut, och daniella ser fram emot smörstekta sparris. (för det var för jäkla gott!)
    helmer ser inte ut att trivas, han är på väg ut....?
    puss och kram!

    frithz hälsar till hilma mimosa och helmer igor.

    SvaraRadera
  2. Oj så fint det blir med plattorna!! Vad duktiga ni är med alla trädgårdsdoningar. Jag hörde rykten om apelsinträd för 99:-/st på Mobilia. Det hade passar ypperligt med ett par sådana på er uteplats. :)
    Vi får se om jag kommer och skördar sparris även denna Valborg, man vet ju aldrig. Tjopp tjopp!

    SvaraRadera
  3. Det blir nog kanonfint när ni har målat, åh det är så skoj att förnya med enkla medel.
    Spännande att se sedan :=)

    Tack för dina uppmuntrande ord!

    SvaraRadera
  4. Åhh, vad spännande med allt som börjar titta upp i er trädgård. Måste vara en härligt känsla att få greja med allt det där. Avundas dig!

    SvaraRadera
  5. Åh vad det ska bli gott med sparris! Det är en fröjd med alla ogräsfria rabatter!

    Bök!

    SvaraRadera