söndag 5 april 2009

Nästan sommar



I går var det nästan sommar här nere i söder. Vi var ute nonstop från efter frukost till sju på kvällen då vi grillat klart. Vi började med att slänga ris i trädgårdstunnan efter förra helgens jobb. Eftersom vi hade så mycket ris så lyfta A i mig i tunnan med jämna mellanrum så att jag kunde hoppa ner allt så att det fick plats ytterligare kvistar. Effektivt! Efter det vände A ner 100 liter trädgårdsgödsel i landet och sedan hjälptes vi åt att slå sönder kockor och kratta det fint. Nu är det redo för sådd! Jag hann även med att olja lite saker som vi har växter på på uteplatsen. Det luktar så gott med trä-olja! 

Vi fick besök i två omgångar, först av min ena syster sen av A:s syster. Det var himla praktiskt, för medan vi satt ute i det gassande solskenet och fikade och tjattrade så passade vi på att luka ogräs. Fint i nästan alla rabatter nu!

I dag var vädret ingen höjdare men vi började ändå dagen med ett utepass. Vi fick nämligen en jättefin brevlåda av mina systrar när vi gifte oss och den hade ännu inte kommit upp. Så nu gjorde vi slags i saken. Fin va'? Det är D som målat Dobby i Harry Potter, hon är så duktig! Vi höll på att tappa hakorna när vi fick se den första gången. Känns kul att det äntligen är uppe, vi är stolta över den!

Sen vandrade vi till en plantskola här och köpte sticklingar.  Vi gjorde det förra året också och det blev jättefina blommor som stod i krukor hela sommaren, utomhus. Sticklingar köper man för en mycket billig peng men en av de blev förra året en 70 cm (!!) hög Fucsia (stavning?) som blommade färgsprakande ända fram till jul. Planterade även om en liten liten mynta som jag hoppas kommer växa till sig snabbt så att den kan flytta ut i landet om någon månad. Jag har även idag oljat in möblerna en gång så nu ska de väl hålla ett år till.

I morgon är det ny vecka igen och då hinns det inte med så mycket ute men trädgården får väl passa på att återhämta sig från chocken av den överdrivna uppmärksamheten på sistone! :)

4 kommentarer:

  1. Det var ett enormt trädgårdspåtande ni hunnit med! Fått färg i ansiktet oxå gissar jag?
    Jag har idag börjat med piffning av balkong - har slängt gammalt bråte som låg där osv. Men det är långt kvar innan där är gästvänligt.

    Brevlådan passar ypperligt där den står. =) Var den svår att böka ner?

    SvaraRadera
  2. vad fint det blev med brevlådan!

    hoppas det går bra för dig på jobbet imorgon, du börjar väl inte jobba heltid direkt?

    SvaraRadera
  3. Johanna: Jadå, lite fräknar. Var ju inte så svårt att se ett ögonblickligt resultat i mitt kritvita ansikte, för övrigt.

    Emma: Halvtid denna vecka och heltid nästa ska jag försöka med (med min läkares vilda protester).

    SvaraRadera
  4. johanna: nej, hon är ff som en fiskbuk. transparent.

    jag är ganska säker på att det stavas fuchsia.

    puss från pyro!

    SvaraRadera