onsdag 1 april 2009

Bokrecension: Levande bilder från andevärlden

När jag surfade på Elsas sida så såg att hon hade köpt denna bok. Eftersom jag tycker att det är jättespännande med spiritism köpte jag boken en halvtimme efter att jag hört talas om den. 

Boken är rätt tunn och skriven av en av medierna som ofta är med i tv4+:s spökprogram. Boken känns som en liten introduktion till andevärlden. På ett enkelt och kortfattat sätt redogör Lena Ranehag för hur en seans går till, hur hon ser budskapen som kommer till henne, hur ett varsel känns och hur andevärlden är uppbygd. Vi får också läsa en hel del kortare ögonvittnes-berättelser om personer som fått budskap via Lena som senare visat sig stämma eller varit nyttiga (Bl.a. Sofia Källgren, otippat nog!). Det mest intressanta är avsnittet om hur vi själva kan öppna oss mer för andevärlden. Lena menar nämligen att det finns inget som heter övernaturligt utan allt handlar istället om att vara intuitiv och bra på att lyssna på dig själv. För att kunna detta full ut måste man lära sig att slappna av mentalt. Dock har vi tydligen olika förutsättningar rent genetiskt -alla kan inte bli medier eller se in i framtiden.

Ibland kändes det som om jag läste en väldigt lång tidningsartikel snarare än en bok, men det var intressant och pedagogiskt. Själv är jag nog anti-synsk -jag har så dålig intuition så när jag väl känner något på mig "i magen" så blir det oftast tvärtom. Vad ger ni för det!?

Lenas teorier om hur andevärlden är konstruerad och vår plats i universum påminner väldigt mycket om denna mans hypotes. Jag undrar verkligen följande: Har Lena inspirerats av denne man i sin tolkning eller har hon fått sin uppfattning helt oberoende av hans bevittnande? Om sistnämnda, är det ju helt fantastiskt!

Jag vet i alla fall två som kommer att vilja låna denna bok av mig...

11 kommentarer:

  1. otippat bökis!?

    ella

    SvaraRadera
  2. jag skulle med vilja läsa boken, men risken finns väl att jag blir ännu mer rädd. :D Men det är himla intressant. Jag berättade för Johanna häromdagen att det är så otäckt när Liam ibland skratta och liksom tittar bakom mig eller brevid. Precis som om någon är där, självklart så nappade hon på det och förklarade att barn ser mer än oss vuxna. :D he he kanske sant?

    SvaraRadera
  3. Hu! Jag både älskar och hatar sånt! Men mörkrädd som jag är så bör jag nog låta bli allt övernaturligt för ett tag...

    SvaraRadera
  4. Hm, jag hade ju gissat att det var Johanna och Ella som ville läsa. Du som är så mörkrädd Bökis!? Hur ska detta gå?

    Line: Yep, ger du henne lillfingret tar hon hela handen. Om jag dör innan J ska jag spöka som fanken för henne, hon kommer vara helt salig!

    Linda: Visst är det en hatkärlek? Men jag blir bara mindre och mindre mörkrädd faktiskt...


    Hörni.. jag ska lära mig bli medial så jag kan snacka med mormor och morfar! 8)

    SvaraRadera
  5. jag vill ha högläsning för plutte, han börjar bli gammal nog att klara av sin mörkrädsla.. dessutom måste han ju vara införstodd i mattes små intressen:)

    SvaraRadera
  6. förresten, om du har läst ut many lives(..) skull jag kunna få låna den med??

    josse

    SvaraRadera
  7. Josse: Ella har boken men visst kan du få låna den sen. Din mörkrädde bror är visst tvåa i kön, jag tror vi kommer att få ha terapi sen ;) Many lives... är dock ledig, Hilma har läst den med stort intresse och nu ska Helmer hypnotisera henne.
    Jag tycker att det är väldigt pedagogiskt av dig att berätta om andevärlden för Plutte, annars får han bara en felaktig och skrämmande version av en när han är på Mulle av t.ex. Helmer eller Fritz. Det är bättre att ta upp det i hemmet så att han får chansen att ställa frågor.

    See you around Sis!

    SvaraRadera
  8. Jag hade definitivt tippat på att det var Joff som skulle vara mest intresserad av den boken, hon är ju totalt fixerad vid andar och annat spöktrams. :-)
    Ytterligare en anonym

    SvaraRadera
  9. jag tycker att boken var helt okej. ger en bra inblick och den är ju väldigt lättläst.

    SvaraRadera