tisdag 28 april 2009

Experiment



Jag har från flera håll hört en konspirations-teori som går ut på att ätbara grödor som man inhandlas ståendes i krukor (sallad och örter till exempel) är manipulerade så att man inte ska kunna odla dem vidare. Är det sant? Jag har testat detta, oerhört ovetenskapligt, och kommit fram till att det i alla fall i ett fall är en myt
Jag köpte en kruka mynta för lite sedan och använde i princip allt grönt. Klipp klipp, allt åkte ner i en sås. Kvar fanns bara lite sorgligt stubb. Då gjorde slottsfrun följande; tog bort den lilla plastkrukan, planterade om i en större, satte i ett fönster, vattnade och gödde lite. Nej den myntan var inte manipulerad! Som det har vuxit! Bilden visar mynta-plantan cirka 10 dagar efter återfödelsen. Nu är den det dubbla. Mycket frisk och frodig med en härlig doft och djup färg. Den ska ut i landet om ett par veckor. Tills dess ska jag dalta med den så att den klarar det hårdare klimatet bland de andra grabbarna. 


Testet ska nu även omfatta Basilika. Basilika är min absoluta favorit-ört. Jag älskar färsk Basilika! Torkad smakar gräs, sådan godkänner jag icke. Basilika äts flitigt här hemma eftersom jag är i princip beroende av mozarella-sallad. Det är så nedrans gott! Ett tag i höstas åt jag enbart två rätter; mozarella-sallad eller macka med lax och avokado. Nu har jag vidgat mina kulinariska vyer något men fortfarande görs det många dylika sallader i slottet. Då andra äter tomater med mozarella och basilika så äter jag snarare mozarella och basilika med tomater. En stor bit ost att äta med olivolja och balsamvinäger. Men det ska ju vara gött att leva så den kosthållningen består allt.

Jag återkommer när jag vet om även basilikan kan snaggas för att sedan frodas. 

4 kommentarer:

  1. Hela vår förmögenhet går till buffelost! Finanskris!

    Bök

    SvaraRadera
  2. Spännande att läsa, jag ska absolut testa med basilika för jag säger som du, det ska vara färskt!!

    SvaraRadera
  3. Intressant intressant. Håller med om basilikan, den är grymmegod. Myntan däremot är lite mer svårplacerad. Möjligen att fräscha till en vaniljkesella till en efterrätt eller så. Och till en MOJITO också naturligtvis. Vad det är kan du ju fråga Bök om... du som inte är så bevandrad inom området.

    //Sis Jo.

    SvaraRadera
  4. Tipsar: http://www.matkompassen.se/

    SvaraRadera