söndag 12 april 2009

Påskbuffé!





Påsken är en högtid jag älskar! Inte enbart av den anledningen att man är ledig från jobbet - jag älskade påsken redan när jag var ett pyre! Nej, det är den ljusa och varma känslan jag gillar med påsken, startskottet för våren. Lite samma koncept som jul fast med vackert väder; familjen, god mat, långledigt och lästid.

Jag tycker jätte-mycket om klassiskt "smörgåsbord" som ju julmat och påskmat är. I år hade vi knytis hos A: föräldrar och knytis var verkligen en grej som jag inte insett den fulla charmen av innan gårdagen. Det är kul att maten blir så varierad, man känner inte att man belastar värdparet så mycket och det är lite spännande att se vad andra ska hitta på för gott. Både min och A:s familj är riktiga läckergommar som gärna lägger lite extra tid (och pengar) på mat, det är kul att intresset är gemensamt.

I går drog jag slutsatsen att påskmat är en fräschare variant av julmat. :) Jag bidrog med sill och en tårta. Sillen hade smak av pepparrot, dijonsenap och honung. Det blev rejält med sting i den men den var god, pepparrot är klart underskattat! Tårtan kan ni se hos syster J, det var biskvibotten, citron-smörkräm och ett täcke av vit choklad överst. Den var god men fantastiskt ful, precis som allt annat jag skapar med mina händer.

Mamsen bidrog bl.a. med omelett-rulltårta med stenbits-rom i samt underbart god rödbetssallad med feta och äpple i. Hon gjorde även en matjesill i örtsås som jag ska införa på varje midsommar- och påskbord från och med nu. Givetvis var det även lite småvarmt (men det missade makens kamera), såsom kantarell-omelett (MUMS!!) och Jansson (hoppade av glädje när svärmor åtog sig denna, hon gör den så god) samt några fräscha sallader. Jag åt tills det pyste gravad lax och påskmust ur öronen på mig.

Frågan kvarstår; var det värt senaste dygnet kramper? Antagligen. Var det godare än näringsdryck? Definitivt!

(För info om övriga aktiviteter, se Syster J:s sida. )

6 kommentarer:

  1. Det var kul att vi vann. Maten var god. Och sällskapet trevligt.

    Bök

    SvaraRadera
  2. vilket avancerat påskbord ni har, mkt som låter spännande :) rödbetssalladen blev jag mkt nyfiken på, kanske man skulle prova göra.

    mkt trevligt att träffa dig igår :) hoppas vi ses snart igen!

    puss!

    SvaraRadera
  3. Fina bilder, proffstagna kanske :=)

    Härligt när man kan dela på jobbet med maten det blir godare då!

    SvaraRadera
  4. Ja det var både gott och trevligt alltihopa. Och vad bra att vi kom på att vi skulle låta A vinna tävlingarna, så att vi slapp förlorar- reaktioner under resten av kvällen (man ska ju inte svära under påsken, inte annars heller förrsten)

    SvaraRadera
  5. Gör om gör rätt:

    Maten smakade ypperligt. Hela dagen var alltigenom lyckad! Nästa år hoppas vi på en repris, då med hela familjen B.

    SvaraRadera
  6. Bök: Du får alltid god mat och trevligt sällskap. Du är ju gift med mig!

    Emma: Jag ska laga det åt dig i sommar när u kommer hit och grillar. Sött, salt och syrligt, perfekt kombination!

    Cissi: Japp, det är knappast jag som tar bilderna, hittar oftast inte ens knappen. Det är SANT!

    SvaraRadera