onsdag 29 april 2009

After work med sköldpaddorna


Idag när jag kom hem från jobbet bestämde sig Hilma och Helmer för att vi tre skulle äta kvällsmat utomhus eftersom A var på middag på annat håll. Sagt och gjort, vi gjorde i ordning god macka och flädersaft samt en näve maskrosblommor och njöt i solen. Kändes medelhavs-varmt! Perfekt sätt att varva ner på.

 I övrigt har jag inte mer att tillägga eftersom det har varit en högst undermålig dag så att nu ska jag gå och lägga mig. Skönt att ligga och läsa medan koltrasten sjunger för mig och jag känner hur hela kroppen vilar i min sköna säng. Sov inte mycket i natt så jag hinner väl 5 sidor innan det är kört.

Förresten, ni ser att Helmer klättrar på bilden. Ryska stäppsköldpaddor är exceptionellt bra klättrare. Folk tror att jag skämtar när jag säger det men det är helt sant, de är kända för det (inom sköldpadds-kretsar, alltså...). Helmer kan klättra på ca 100 graders lutning och är dessutom väldigt uthållig. Man får hålla ett öga på honom. Hilma gillar att gräva istället.

9 kommentarer:

  1. hi hi de är rätt coola dom där sköldisarna. Liam har också en. fast ingen "levande" som barn brukar säga. En gammal kompis till mig hade en sköldis som bodde inne hos dom i huset. Han hade sitt bo under badkaret och sen så kom han fram som han ville. fast jag var livrädd för att gå in på den toan. :D Visst är det härligt med fågelkvitter, men koltrasten har en grymt jobbigt ljud ibland, tycker bäst om talgoxeln.

    SvaraRadera
  2. jaha så hette blomman ja..haha inte min starkaste sida precis det där med blommor :=)

    Du hade lagt in det kl 11,38 slutade du tidigt? Skönt i så fall, finns det ingen sol hos er o njuta av? Ni har väl supervarmt med va?

    SvaraRadera
  3. Nog fasen kan de klättra, det har vi ju blivit varse!! Glömmer aldrig när han klättrade ut från växthuset. Jädra Helmutt!!

    Inte är det mycket bättre att gräva, det går att gräva långt om man heter Hilma...

    //Sis Jo!!

    SvaraRadera
  4. Cissi: Hehe, nej tyvärr, min klocka går fel... jag har oreglerad arbetstid men brukar gå hem runt fem typ. Avskyr att sitta länge på kvällen för när man väl kommer hem är det bara att förbereda morgondagen och sedan lägga sig. Ongen kvalité...

    SvaraRadera
  5. vad söt han är! man ser envisheten!

    pyro

    SvaraRadera
  6. och *poff* så inser jag att alla mina kommentarer verkar gå ut på att ni eller skölpaddorna är söta. jag måste världens bredaste intellekt... =/

    pyro

    SvaraRadera
  7. Är Hilma också en rysk stäppsköldpadda?

    SvaraRadera
  8. Tusensköna: Ja, HIlma är en rysk stäppis hon också, men hon tycker att de snyggaste kill-sköldpaddorna är moriska landsköldpaddor ;) Men de är rätt lika, eller hur?)

    Lyckan: Ja, koltrasten sätter igång 3 varje natt. Då blir man ju lite less...

    Pyro: Envis är bara förnamnet. Hade man ett sköldpaddspsyke hade människan nog numera kunnat utnyttja mer än 10 % av sin hjärna.

    SvaraRadera
  9. Haha, vad trevligt. Tror du Hilma vill bjuda på lite delikata maskrosor om vi lyckas få hit den marockanska gentlemannen? Hm, eller gentleman kanske man inte ska säga. Sist kissa han på mig =( Fast jag är ju ingen vacker sköldpaddsflicka å andra sidan *ler*

    SvaraRadera