måndag 13 april 2009

Sommarens middagar fixade...




... för i dag har jag nämligen sått i trädgårdslandet! Jag har inte sått så mycket örter, de köper jag som små plantor i stället. Många av dem är medelhavs-växter så jag får vänta några veckor med att köpa dem så att de mår prima när de väl kommer i jorden. Följande fröer har i dag petats ner:

- Rosésallad
- Romansallad
- Ruccola
- Spenat
- Rädisa
- Morot (i alla möjliga färger; rosa, orange, vit, gul, lila och polka!)
- Rödbeta
- Salladslök
- Dill
- Gräslök

I veckan ska jag börja för-odla squash så att plantorna kan sättas ut ungefär där örtplantorna flyttar hit.

A har börja lägga om plattorna. Det gör verkligen skillnad! Nu får vi verkligen se till att inte ogräset hittar dit igen. Längtar tills det är klart och vi kan flytta ut ute-möblerna. Målning av murväggen skulle heller inte skada.

Jag har fått fräknar idag av ute-jobbet trots att det var både mulet och disigt om vartannat. Och skit under naglarna har jag också :)

5 kommentarer:

  1. Oj vad underbar det låter, vilken skojig hobby kanske man skall anamma när man har mera tid att lägga i landet och barnen är liite större så dom inte trampar sönder allt :D
    Jag hade gärna kommit och ätit av dina grönsaker sedan, egenodlat är det bästa!!!!!

    SvaraRadera
  2. Verkligen stor skillnad på plattorna, mycket bättre! Men jag fattar inte, är det olika färg på de till höger..? Eller har ni tvättat de till vänster..? Klar förbättring oavsett!
    Din mundering är mycket snygg och ändamålsenlig. Varför kapades huvudet? =)
    Nu är det nanedags!!

    SvaraRadera
  3. det är väldigt najsigt med fräknar och skit under naglarna. hi hi det ska bli kul att följa ditt trädgårdsland. Jag har ju själv planer på att fixa ett när vi väl bor i huset, men jag får nog ta en sak i sänder. men jag ska ta åt mig av alla tips som du kommer med här. :D

    SvaraRadera
  4. Cissi: Du är välkommen om du har vägarna förbi. 100 % ekologiskt.

    Joffe: Solblekt kallas det. Bök funderade på att skriva nåt med stenarna, eller göra ett hjärta... haha!

    Lyckan: Du kommer bli lika beroende som jag, man får en kick av att det faktiskt växer och kommer mat eller vackra blommor!

    SvaraRadera